Grupy

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
na miesiąc Luty 2023.

I. WSZYSTKO JEST MUZYKĄ

  • Uświadomienie wagi dźwięków w codziennym życiu, zwrócenie uwagi czym jest cisza, uważne i aktywne słuchanie.
  • Zapoznanie z zawodem dyrygenta i pracą orkiestry, wprowadzenie litery „N, n”.
  • Zapoznanie z instrumentami muzycznymi i podziałem ich ze względu na źródło dźwięku, utrwalenie ich nazw.
  • Poznanie liczby 10, pojęcie liczby w aspekcie kardynalnym, porządkowym i graficznym.
  • Wprowadzenie pojęcia „rytm”, rozwijanie umiejętności zapamiętywania i odczytywania rytmów.
  • Utrwalanie nazw emocji i wyrażanie ich za pomocą min.
  • Pobudzanie do ekspresji artystycznej, stymulacja wielu zmysłów.

II. POD ZIEMIĄ, POD WODĄ

  • Zapoznanie dzieci z naturalnymi zasobami ziemi; sól, węgiel, kamienie, złoża
  • Wprowadzenie litery „W, w”, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej.
  • Zapoznanie z bogactwem życia pod wodą, wprowadzenie pojęcia „rafa koralowa”.
  • Poznanie procesu powstawania bursztynów.
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania różnych czynności matematycznych w zakresie 10.
  • Zapoznanie z budową wulkanu oraz procesami zachodzącymi w nim.
  • Usprawnianie ruchowe i manualne poprzez gimnastykę, zabawy ruchowe i prace plastyczno-techniczne.

III. W KOSMOSIE

  • Poznanie pojęć: ”kosmos:, „Układ Słoneczny”, „planety”, zapoznanie z urządzeniami do obserwowania i badania kosmosu.
  • Poznanie zawodów astronom, astronauta, poszerzenie wiedzy na temat ruchu planet wokół Słońca oraz na temat ruchu obrotowego Ziemi (dzień i noc).
  • Wprowadzenie litery „P, p”, ćwiczenia analizy i syntezy sylabowej i głoskowej.
  • Utrwalenie znajomości nazw i rozpoznawanie kształtów figur geometrycznych.
  • Poznawanie nazw i wyglądu statków kosmicznych oraz ubrań astronautów.
  • Porównywanie liczebności zbiorów, , ćwiczenie umiejętności kodowania i dekodowania.
  • Wyrażanie ekspresji twórczej podczas konstruowania rakiet i pojazdów kosmicznych.
  • Nauka piosenki , kształtowanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu, rozwijanie kreatywności i wyobraźni.

IV. PREHISTORYCZNY ŚWIAT

  • Zaciekawienie historią, zachęcanie do dbania o pamiątki i relikty przeszłości.
  • Uświadomienie roli muzeum w życiu człowieka.
  • Zapoznanie z zawodem archeologa, paleontologa.
  • Poszerzenie wiadomości o dinozaurach.
  • Zachęcanie do zabaw badawczych i wyciągania z nich wniosków.
  • Wprowadzenie litery „J, j”, rozwijanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej.
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i pozyskiwania z niego wiadomości.
  • Rozwijanie kreatywności, wyobraźni, pobudzanie i stymulowanie zmysłów.

WIERSZE I PIOSENKI

Wesołe dinozaury

Dinozaury to takie stworzenia,
których już od dawna na świecie nie ma.

Niektóre były duże, wielkości wieżowca,
a inne małe, na przykład jak owca.

Drapieżny tyranozaur był groźny szalenie,
jego się bało każde stworzenie.

Jak szedł to wokół ziemia drżała,
siał pośród zwierząt strachu bez mała.

Największe były brontozaury chyba,
ich szyje sięgały prawie do nieba.

Skubały listki z koron drzew,
smakował im także mały krzew.

Pterozaury to gady, które latały,
one naszym ptakom początek dały.

Diplodoki to gady pływające,
ich rozmiary były imponujące.

Dinozaury wyginęły miliony lat temu
i do dzisiaj nie wiemy czemu.

Kosmos sł. N. Łasocha

Kosmos jest ogromny i wciąż niezbadany,
ale osiem planet bardzo dobrze znamy.
One nieprzerwanie krążą wokół Słońca.
A Słońce to gwiazda, jasna i gorąca.
Merkury jest najmniejszy i krąży powoli.
Wenus, widoczna z daleka, to najgorętsza planeta.
Ziemia – to tu mieszkamy, na niej powstało życie.
Mars jest w kolorach czerwieni, sporo tu skał i kamieni.
Jowisz z wszystkich największy, z Wielką Czerwoną Plamą.
Saturn ma siedem pierścieni, barwami toffi się mieni.
Uran, błękitna kula, jakby mgłą otoczona.
Neptun na końcu wiruje, tu zimno nie ustępuje.

Hymn krainy muzyki sł. Aleksandra Chmielewska,
muz. Aleksandra Chmielewska i Karolina Szczerbakowska-Biniszewska

Gdy w przedszkolu gra muzyka – tańcujemy wkoło.
Nie ma ciszy, nie ma nudy – bardzo jest wesoło!

Ref: I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest!

Szybkie, skoczne pioseneczki – wszyscy uwielbiamy,
a przy wolnych – jak żółwiki wolno się ruszamy.

Ref: I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest!

Trąbka, flecik i fortepian – grają dziś od rana:
trutu, tu tu, fiju, fiju, bum, bum, na, na, na, na.

Ref: I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest!

Lecz żeby na instrumentach grać,
trzeba się na muzyce znać,
rozumieć cały nutowy świat.
Ty rozumiesz? On rozumie? Bo ja TAK!

Wszystkie te muzyczne sprawy – to nie tajemnica,
dzięki naszej ulubionej – Pani Muzyce!

Ref: I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest!

KOSMICZNY TANIEC

Kosmos to scena, a na tej scenie
tańczą planety. Trwa przedstawienie.
Osiem z nich tworzy Układ Słoneczny.
Ziemia wiruje krokiem tanecznym.

Ref: Glob nasz błękitny, planeta Ziemia
to dom dla zwierząt, roślin i ludzi.
W całym kosmosie lepszego nie ma (2x).
Tutaj co rano, tutaj co rano Słońce nas budzi.

Merkury, Wenus, a za nią Ziemia,
Mars, olbrzym Jowisz, Saturn w pierścieniach,
Uran, niebieski Neptun na końcu
wciąż krążą w tańcu swym wokół Słońca.

Ref: Glob nasz błękitny, planeta Ziemia...

A wokół Ziemi jak baletnica
toczy się srebrna kula Księżyca.
Choć czasem możesz dostrzec w oddali tylko część jego- jasny rogalik.

Ref: Glob nasz błękitny planeta Ziemia...

Iwona Żebrowska

Nauczyciel

DG

Daria Goldewicz

Nauczyciel

BT

Bożena Terenowska

Pracownik obsługi